MYLOVE

MYLOVE

Sultan Di Negeri Sendiri

My photo
sy suka bnde misteri, bile sy ckp sy syg awk, awk kena percaye...sy x pernah maen2 dgn kate2 sy sbb sy x knal sape tu kate2, sy mls lah nk maen2 dgn kate2,,,sy x knal dye...hehe...misteri kah idup anda? i like...

Tuesday, September 7, 2010

blog n blog then blog

salam semua...

apa khabar???? hahah :D

first, aku nk ckp, thanks sbb bace post yg mengarut nie...aku xde bnde nk ckp pon, aku nk bgi tau je...DISKRIMINASI DEFINISI DUNIA.,,tu tajuk blog aku yg terbaru..nk tahu maksud dye?? nk ke?? ok2...aku kasi tau...

diskriminasi

Diskriminasi merujuk kepada pelayanan yang tidak adil terhadap individu tertentu, di mana layanan ini dibuat berdasarkan kumpulan yang diwakili oleh individu berkenaan. Diskriminasi merupakan suatu amalan yang biasa dijumpai dalam masyarakat manusia. Ia berpunca daripada kecenderungan manusia untuk membeza-bezakan manusia.

Diskrimasi boleh berlaku dalam pelbagai konteks. Ia boleh dilakukan oleh orang perseorangan, institusi, firma, malah oleh kerajaan. Terdapat pelbagai perlakuan yang boleh dianggap sebagai diskriminasi, perlakuan diskrimasi yang ketara adalah seperti berikut:

* Seorang peniaga enggan berurusan dengan seorang pelanggan berdasarkan kumpulan yang diwakillinya.
* Seorang majikan memberi gaji yang tidak setimpal dengan sumbangannya kepada pekerja berdasarkan kumpulan yang diwakilinya.
* Sebuah institusi pendidikan enggan menerima seorang pelajar, walaupun dia mempunyai kelayakan dan masih mempunyai kekosongan dalam institusi berkenaan, disebabkan individu berkenaan mewakili kumpulan tertentu.

Diskriminasi dianggap sebagai sesuatu yang tidak adil berdasarkan prinsip "setiap manusia harus diberi hak dan peluang yang sama

definisi pula bermaksud...

Definisi adalah suatu pernyataan mengenai ciri-ciri penting suatu hal, dan biasanya lebih kompleks dari pengertian, makna, atau pengertian suatu hal. Ia sering dieja definasi walaupun ejaan itu adalah salah.

Ada pelbagai jenis definisi, salah satunya adalah definisi perkataan dalam kamus (lexical definition).

Definisi terdiri dari:

* definisi nominalis
* definisi realis
* definisi praktis

dunia pula tempat di mana umat manusia tinggal skrg...



ok2...kesimpulannya...aku akan cite pada post yg akan dtg... :)

post ini terdapat sedikit copy n paste..harap maklum..hehe :D

peace2 :D smile2 :)

wsalam....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kesusahan kesenangan

kesusahan kesenangan

AMI07

SORI R KALAU BLOG AKU DOP SEDAP EA>>>AKU MLS JE NK TULIS MOLEK2....KALAU DOP SUKA PUN AKU DOP KESAH...